کد مطلب:30464
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
آن چه باعث شده يكي پيامبر باشد و ديگر نباشد چيست؟ چرا همه از اين موهبت الهي برخوردار نباشند؟
شكي نيست كه كارهاي خداوند حكيمانه است و هرگز انتخاب افراد از سوي خدا گزاف و بي ملاك نيست. از طرفي حكمت الهي ايجاب ميكند كه براي بشر از جنس آنان، معلمان و آموزگاراني اعزام كند. ناچار بايد اين معلمان، نسبت به افراد مورد تعليم برتري داشته و آگاهيهاي لازم را دارا باشند. از آن جا كه نفس هر انساني در حد ذات، فاقد هر نوع كمال بالفعل است، ناچار بايد خداوند چنين كمالاتي را به بعضي انسانها اعطا نمايد. پس انتخاب پيغمبر گزاف نيست و خداوند خود بهتر ميداند كه چه كسي لياقت دارد. البته در انتخاب انعام (6) آيه 124.
پيامبر غير از ملاكات غير اختياري مانند وراثت و فطرت، عوامل ديگري كه اختياري هستند، دخالت داشته است، مثلاً پيامبر اكرمصلي الله وعليه وآله قريب چهل سال به مجاهدت پرداخت تا كمالاتي را كسب كرد. اما اين كه موهبت نبوت براي ديگران فراهم نشده، دليلش آن است كه انسان موجودي است كه بايد همواره در دو راهي قرار گيرد و خود راهش را انتخاب نمايد. اگر هدايت مخصوص شامل حال همه انسانها ميشد، امتحان و آزمايش انسانها معني نداشت و در آن صورت انسان، انسان نبود، بلكه مانند فرشتگان همواره به اطاعت خدا ميپرداختند، ولي خداوند موجودي خلق كرده نه مانند حيوان باشد كه فاقد عقل است و نه مانند فرشتگان باشد كه فاقد شهوت است، بلكه موجودي است كه از عقل و شهوت برخوردار است. از اين رو براي هدايت او هم پيامبر دروني را كه عقل است، قرار داد و هم پيامبر بيروني را ارسال داشت، ولي انتخاب با خود انسان است. از طرفي پيامبري به همان اندازه كه شايستگي محسوب ميشود، مسئوليت زا و تكليف آور است و همه افراد نميتوانند بار اين امانت را بر دوش بكشند.
اگر بگوييد خداوند همه انسانها را هدايت كند و قدرت انجام اين رسالت را به همه عطا نمايد، ميگوييم دراين صورت، انسان با اختيار و سعي خود به كمال نرسيده است كه با هدف از خلقت انسان تغاير دارد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.